zaterdag 30 juni 2012

Pieken en dalen

Het was een afwisselend dagje vandaag. Mooie en vervelende dingen beleefd. De dag begon met regen. Een kilometer of 30. Ik wist dat het droog zou worden dus ik maakte me geen zorgen. En hard regenen deed het ook niet, het leek meer op miezerregen.
Na 40km passeerde ik de grens van 2000km. Toch ook weer een hoogtepunt. Daarna werd het weer steeds beter, tot ideale fietsomstandigheden. Droog, bewolkt (wat steeds meer opentrok) en rond de 22 graden. De temperatuur liep in de loop van de dag op naar 28 graden, wat prima te doen was. Na een paar lage colletjes kwam ik in een vlak gebied rondom en in Carcassone, waar volgens de organisatie de helft van de tocht is volbracht. Qua kilometers klopt dat ongeveer, maar qua hoogtemeters en het aantal cols ben ik nog niet op de helft. In Carcassone was een defilé gepland, waardoor ik een omleiding moest volgen. Dat ging voor geen meter dus heb ik maar een agent gesproken of ik met de fiets geen binnendoortje kon nemen? Hij legde mij uit hoe ik dat het beste kon doen en binnen no time was ik vervolgens de stad uit. Lekker, want die massaliteit ben ik al een beetje ontwend.
Daarna kom je een nieuw gebied in, met cols richting de 1000 meter hoogte maar niet stijl. Ongeveer 5 a 6 %. Na de Pyreneeën is dat normaal gezien een peuleschil, maar vandaag liep het echt niet. Mijn bovenbeen werkte me behoorlijk tegen en ik denk dat ik daar een spier overbelast heb ofzo. Zodra de weg omhoog loopt, al is het maar vals plat, dan doet het echt zeer en kan ik bijna geen kracht zetten met rechts. Dat probeer ik dan met links te compenseren maar dat is natuurlijk ook niet goed. Met anderhalve been klimmen is erg lastig. Zeker als je met de 100 colstocht bezig bent...Echt jammer, want het is hier heerlijk fietsen met die prettige steigingspercentages, de prachtige natuur en rustige wegen.
Ik hoop dan ook enorm dat de mindere belasting in dit gebied mijn been wat doet herstellen. Vandaag merkte ik daar helaas nog niks van en dat baart me enigszins zorgen. Want wat betekent dat voor de komende dagen? Vandaag heb ik de laatste 50km (van de 131) behoorlijk afgezien. Een ibropufen neemt de pijn deels weg maar lost het probleem niet op. Morgen wil ik wel verder gaan en hopen dat het beter gaat. Mocht dat niet zo zijn dan hou ik het kort en ga ik er een rustdag van maken. Misschien dat mijn been dan verbetert.

Een hoogte punt is dat ik een lepel heb gescoord. En nog gratis ook. Ik vond er 1 in een bak met bestek, gewoon in de supermarkt. En omdat er geen prijs op stond kreeg ik 'm gratis mee van de kassadame.

Ik zit nu in St. Pons. Een klein stadje of een groot dorp voor franse begrippen, maar wel met supermarkt, een bank met pinautomaat en een slaapplek. Die slaapplekken zijn momentaal wat minder aanwezig in deze contrijen dus het wordt weer een beetje puzzelen de komende dagen.

Ander goed nieuws is dat de tour vandaag is begonnen, in Luik. Op de verjaardag van mijn zwager nog wel. De proloog was een prooi voor Cancellara. En Wiggins pakt vast een seconde of 10 op Evans. Ik hoop het hier een beetje te kunnen volgen.

Morgen is regen voorspeld....

A demain!



2 opmerkingen:

  1. Hoi Roland,
    gefeliciteerd met je gratis lepel.
    Gewéldig, hoe zoiets je dag goed kan maken!
    Take a rest zou ik zeggen, 1 dag moet toch wel kunnen? Ik denk dat het een groot verschil zal maken m.b.t. je bovenbeenspier.
    Succes weer. Groetjes, Linda.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Roland, ook wij denken, neem toch een hele dag rust of zelfs twee. Je zit volgens ons niet ver van de Middellandse Zee.. Eèn of twee dagen in de zon en veel zwemmen..
    Erg knap qua kilometers over de helft. En wat je nog te wachten staat... Bijzonder en als het fysiek gaat, fantastisch!!
    Wensen je alle goeds met je spieren/benen. En ook veel kracht om door te zetten. Maar.., eerst even rust.
    Goede zondag in Saint Pons. Op google lijkt het een prachtig plaatsje. Salut.

    Belgen R&H.

    BeantwoordenVerwijderen