woensdag 20 juni 2012

Centraal massief

Allereerst mensen, bedankt voor alle smsjes, belletjes en appjes met verjaardagswensen. Daar heb ik echt van genoten want dat geeft zo'n dag weer een andere lading. Wel bijzonder om zo m'n verjaardag te beleven. Lekker rustig ;)

Ik ben vandaag gestrand in Brioude. Ik had verder gewild, maar daar kwam volgens de hoteleigenaren en kamerverhuurder 20 km verder niks van in. Dus heb ik heg maar gelaten bij 115 km. Gezien het behoorlijke aantal hoogtemeters is dat zo gek nog niet. Ik was hier gestopt om een colatje te nemen (ze hebben bijna nergens 7up of sprite) en eens te gaan bellen voor een overnachtingsplek. Maar als van de 2 opties de 1 vol zit en de ander op woensdag gesloten is (waarom ?!) dan weet je genoeg. Wel jammer, want ik had iets dichter bij de col du pas de peyrol willen zitten die morgen op de planning staat.

Het was een bijzonder dagje. Vanmorgen kon ik gelijk flink gaan klimmen. Toen ik wakker werd regende het en dat is tot 11 uur niet meer gestopt. 18 km klimmen in de regen dus, om te beginnen. Maar eerlijk gezegd stoort dat me niet zo. Een natuurlijke koelvloeistof scheelt me veel water uit de bidons. Alleen dalen in de regen is geen pretje: Of al het water van de weg komt in je ogen of het komt op je bril zodat je vervolgens niks meer ziet.

En de regen (en dus laaghangende bewolking) verpest het uitzicht ook een beetje. Dat was vooral jammer bij de 1e klim, waar ik aan de rand van het centraal massief zat en je theoretisch zo de beaujelais in zou kunnen kijken.

Na de 2e klim werd het droger en kon ik weer genieten van een mooie dag. Het wordt dan snel warm waardoor alles lekker snel opdroogt. Zo bleef ik lekker klimmen en dalen en stel ik vast dat ook het centraal massief een prachtig gebied is.

Midden in Brouide heb ik een kamertje. Klein en eenvoudig, maar tot nu toe stukken beter dan afgelopen nacht. Daar was herrie, een bed zonder kussen (alleen zo'n rol) en het eten was ook weinig soeps. Iets wat op vlees of worst leek heb ik niet genomen. Daar wil ik geen risico's mee nemen. Ik vraag me af hoe dat hotel aan 2 sterren is gekomen. Het waren wel aardige mensen en dat is ook wat waard. Maar niet voldoende om fooi te geven.
De kamer zit aan de achterkant, dus geen herrie. Het bed voelt redelijk aan en er is een kissen. De ingebouwde badkamer van 2 m2 is wat klein, maar geeft een leuk campeergevoel. Het lijkt wel een caravan. Wel inclusief een hangende douchekop en dat is wel zo prettig. Vaak zie je in frankrijk een douchekop die je vast moet houden. Als je dan een stuk gefietst hebt geeft zo'n douchebeurt weinig ontspanning ;)

De 1e bijgevoegde foto laat het hoogste punt van de dag zien. Ook sta ik er zelf op, zodat jullie met eigen ogen kunnen zien dat het goed met me gaat (overigens heb ik me net geschoren, want op mn verjaardag moet ik wel verzorgd aan het eten verschijnen). De 2e foto laat een prachtig uitzicht zien van het dal waar Brioude in ligt. Dat werd me 15 km daarvoor mooi voorgeschotelt. Hopelijk is het een beetje te zien.

Morgen de pas de peyrol, waarmee ik de grens van 1500 meter hoogte overstijg. En deze col is ook stijl! Ik heb er nu al de bibbers van.

Verder begrijp ik dat reageren om mn blog niet goed lukt. Tante Linda is het wel gelukt, waarvoor hulde (en erg leuk familie B. Dijkstra)! Ik zou wat moeten veranderen aan de instellingen maar dat lukt me niet vanaf mn mobiel. Jaël gaat een poging wagen vanaf onze computer.



8 opmerkingen:

  1. 31 verjaardagskusjes voor jou!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hahaha oke anoniem dan ben ik natuurlijk (Jaël)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. yes gelukt! wat ben ik toch technisch

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dat weten we al Jael!!!!

      Verwijderen
    2. Alleen de tijdsaanduiding klopt niet het is nu 23.33! Le pere Ben

      Verwijderen
  5. wat goed van jouw anoniempje! nog even en je bent een onafhankelijke vrouw ;-)

    Wat een verhalen RO! Leuk om te volgen. Zet 'm op!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. haha stel je voor, en dat al na 6 dagen

    BeantwoordenVerwijderen