vrijdag 22 juni 2012

Vergane glorie

Vandaag was een lekker dagje om de klimspieren wat rust te geven. Natuurlijk heb ik zeker moeten klimmen, maar in vergelijking tot afgelopen dagen viel dat mee. 'slechts' 1600 hoogtemeters vandaag, voornamelijk verdeeld over 10 côtes. De meters die ik moest klimmen heb ik rustig aangepakt, op een kleine versnelling. Ik krijg nog zat kansen om serieus te klimmen.

Ik zit in een gebied waar veel en tegelijkertijd weinig over te zeggen valt. Het is stil, haast 'leeg'. Er is veel verval van gebouwen en er staat ontzettend veel te koop. Al lang, zo lijkt het. De borden zijn soms nog amper leesbaar. Vandaar de titel, 'vergane glorie'. Een term die wij Olieman regelmatig gebruiken. Zelfs Jaël gebruikt 'm te pas en te onpas.
Een slaapplek vinden was dan ook een flinke opgave. Ik heb me suf gebeld en de lokale bevolking ingezet om iets te vinden, zonder succes. In mijn gedachten was ik al gedegradeerd van een simpel hotelletje naar een chambre d'hôte en vervolgens zelfs naar een kamer met niks. Maar ook dat zat er niet in. Alles dicht, gesloten, bestaat niet meer, enz. Alle soorten uitleg heb ik gehoord. De enkele 'overlevers' zitten vervolgens vol... Uiteindelijk ben ik in Fumel terechtgekomen, 10 km buiten te route. Soms moet je concessies doen en vandaag was zo'n dag. Ik heb 160 km kunnen maken, waarvan 10 buiten de route. Maar geen ramp, want als ik morgen een tussendoortje neem rijdt ik er uiteindelijk maar een stuk of 5 extra. En op ruim 4000 km merk je dat vast niet.

En ik heb geen reden tot klagen, want ik ben op een fantastische plekje beland, in een kamer met zoveel luxe..ik moet er gewoon aan wennen. Noem maar op of ik heb 't! Een heerlijke douche (net als thuis), een bad, boxspring bedden, een flatscreen tv, wifi en een waterkoker met thee of oploskoffie en last but not least: een geweldig uitzicht! Zie foto. Net buiten de rand van het stadje, dus ook stil en rustig verwacht ik.

Toen ik de nederlandse receptionist vroeg wat er in dit gebied gebeurt waardoor het zo uitgestorven lijkt, was zijn andwoord simpel: "ook wij zijn bij europa gaan horen". Dus meer regels, meer kosten, enz. Veel ondernemers konden daar niet aan voldoen, of ze zouden op de lange termijn het hoofd niet meer boven water kunnen houden. Om dat te voorkomen zijn ze bij voorbaat maar gestopt. Ook in Frankrijk moeten dingen sneller en zakelijker. "Als je vandaag de loodgieter belt dan staat hij morgen voor de deur". De zuid-europese mentaliteit, waarbij mensen het rustig aan doen en 'wel zien wanneer het er van komt', verdwijnt langzaam uit de Franse economie. Noodgedwongen, want 'Brussel' zit ze achter hun kont aan.
En dat zorgt in dit gebied dus voor vergane glorie, en kunnen fietsers fluiten naar een overnachtingsplek. Lang leve Europa....

Dan nog iets wat ik wil delen (wat zijn we serieus vandaag). Mocht je met de auto, motor of ander motorisch voertuig (gisteren kwam ik een groep solexrijders tegen, zelfs 1 met aanhangwagen) op vakantie gaan wees dan een beetje aardig voor je medeweggebruikers.
Vandaag kwam er een nederlandse camper in tegengestelde richting op me af, op zijn eigen strook. Achter mij hangt al een tijdje een auto, ingehouden rijdend. Maar net op het punt dat ik en de camper elkaar passeren scheurt die auto mij ineens voorbij. Daarbij gaat ie deels over de andere strook waardoor die de camper en/of mij half de berm in 'drukt'. Als die mij dan gepasseerd is (en ik nog op m'n fiets zit gelukkig) kijk ik op z'n kenteken: een nederlands volkswagen. Zelfs in het buitenland gunnen we elkaar geen ruimte op de weg....terwijl er juist alle ruimte is in dit land!

Morgen een nieuwe dag, met nieuwe kansen en uitdagingen. Als het weer zo blijft ben ik dik tevreden. Het is afwisselend bewolkt en zonnig. 's nachts koelt het lekker af en kan ik lekker slapen.

Nu eten en daarna Griekenland-Duitsland!


2 opmerkingen:

  1. Hoi Roland, allereerst gefeliciteerd met de 25e verjaardag van je vrouw. Je neemt vanavond maar een wijntje op mijn kosten :)
    Leuk om elke dag je 'tourverslag' te lezen over je belevingen, gelardeerd met humor en gevoelens. Je hebt talent voor dagelijkse cursiefjes a la Mart Smeet e.d. Maar maak het niet te gek, want dan worden 'de meisjes' bezorgd. Veel plezier in ons mooie Franse land en vier op afstand de verjaardag van Jael. Proost!

    BeantwoordenVerwijderen