vrijdag 15 juni 2012

Dag 1, 15 juni 2012

Vandaag zijn we dan uiteindelijk begonnen aan de reis. Elwin heeft mij vanmorgen in Saverne gebracht, waar de tocht begon. Nogmaals dank Elwin, want het koste je hele een dag. Vanmorgen rond 6 uur reden we weg uit apeldoorn.

Tegen 12 uur namen we afscheid, wat me heel wat deed. Het besef dat ik geen familie meer om me heen heb heeft me de eerste 50km behoorlijk wat buikpijn gegeven.

Het was mooi zonnig weer, ongeveer 23 graden. Veel drinken dus. Maar omdat ik in de afdeling van de eerste klim mijn waterfles liet vallen en de fles leeg liep, heb ik een tijd zonder water gezeten. Op de col du donon kon ik die weer bijvullen.

Na 22 km bereikte ik de eerste vogezencol. Hierna volgden er nog een aantal cols en côtes (waarvan de col de l'engin de hoogste was met 814 meter), meer dan gepland. Want na 101 km kwam ik in een plaatsje waar ze een hotel zouden moeten hebben, maar die was volgens de plaatselijke bevolking 'fermé'. Gesloten dus. Dat betekende dat ik 25 km door moest fietsen, in de hoop dat het volgende hotel wel open was. Maar helaas...van dat hotel was alleen nog een restaurant over, en dat was nog gesloten ook. En dat ik 10 km eerder een lekke achterband had, hielp me ook niet echt. Op die momenten (honger, moe, lekke band) begin ik me toch wel af te vragen waar ik aan begonnen ben. Want zo leuk is het dan niet. Na 130 km kwam ik in een iets groter dorpje, grandviller, waar 2 hotels zijn en 1 chambre d'hôte zit (kamer met eten). Die laatste zat vol, 1 hotel is dicht en bij 1 hotel kon ik wel een kamer krijgen maar geen eten. Het restaurant was vanavond namelijk gesloten. Ik heb nog even geprobeerd of ik bij de chambre d'hôte eventueel mee kon eten en een kamer kon huren bij het naastgelegen hotel, maar toen dat niet lukte heb ik toch die hotelkamer zonder maaltijd maar genomen. Ik kon het risico niet nemen om nog 15 km door te fietsen en misschien weer voor een gesloten hotel te staan.

Ik heb een douche, een bed en zowaar een tv om het ek te kijken. Als diner heb ik een mueslipakketje, een vitaminepil en wat winegums genuttigd. Mocht ik nog trek krijgen dan kan ik nog een boterham met jam uit mijn tas halen.

Een hotel zonder maaltijd biedt 2 voordelen: het houdt het lekker goedkoop en mijn tassen worden lichter (die lekker band helpt daar ook aan mee). Overigens zit er wel een ontbijt bij de prijs in, die ik morgen aan de overkant kan nuttigen.

Morgen minder klimmen als ik het hoogteprofiel moet geloven. Dus als het wederom mooi weer is dan heb ik er weer vertrouwen in.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten