zondag 17 juni 2012

Zondag = rustdag ;)

Toen ik vanmorgen opstond voelde ik me behoorlijk brak. Pijn in mijn benen, vermoeid, hoofdpijn en last van licht verbrande benen en armen. Een flutnacht op een slecht bed in een extreem gehorig hotel en hangjongeren vlakbij de slaapkamer zullen daar wel de oorzaak van zijn. Tot overmaat van ramp was mijn fietsbroek nog niet droog nadat ik die gisteren gewassen had. Op vakantie mis je geen wasmachine maar een centrifugeerder of een droger.

Ik had voor vandaag gepland ongeveer 100km te doen, nadat ik gisterenavond op bed de route had bestudeerd. Gezien de weinige slaapmogelijkheden wilde ik daar toch meer rekening mee gaan houden. Om niet weer voor gesloten hotelletjes te komen was mijn eindbestemming een iets grotere plaats: Beaune. Hier aangekomen te zijn bleek het een behoorlijk historische stadje te zijn. Deze keer was het dus vooral de kunst om een betaalbare slaapplek te vinden. Na een aantal hotels gepasseerd te zijn begreep ik dat er een uitdaging voor me lag. Prijzen varieren van 100 tot 270 euro per nacht. Doorfietsen was geen optie, want de komende 100 km geen slaapmogelijkheden. Op een chateau na, die volgense de 100cols informatie tussen de 250 en 300 euro kost....voor die prijs hoop ik 4 tot 5 nachten onderdak te vinden.
Daarom ben ik de stad eerst maar in gefietst om een colatje te drinken. Midden in een stad alleen op een terrasje zitten kan eenzaam aanvoelen. Maar het weer maakt veel goed. En je ziet altijd bijzondere mensen en voertuigen langskomen.
Na even verder zoeken en googelen toch een hotel van 70 eurotjes kunnen vinden. Met eeen heerlijke douche, een goed bed en een tv om straks Ned-Por te kunnen kijken. En wifi, ook wel eens leuk.
Dat het hier touristisch is werd aan de balie bevestigd door een man die engels, duits en een paar woorden nederlands kent. En dat voor een fransman! Ik kon het niet laten om zijn duits en engels te testen. Wat mij betreft geslaagd! Daarna heb ik hem en een collega dat een 'velo' in het nederlands een fiets word genoemd. Dat werd hierna tot in den treure herhaald en ze een wedstrijdje deden wie dat het beste kon.

Maar terug naar de rustdag. Want zo heb ik het vandaag ervaren. De dag begon stroef, met de eerste 10 km regen en benen die 'vierkant' draaiden. Na 50km en een lunch op een lekker dorpsbankje ging het steeds beter. Omdat ik vandaag een duidelijk eindpunt had kon ik het rustig aan doen en tijdens het fietsen herstellen. Ik voel me nu dan ook stukken beter dan toen ik vanmorgen op stond. De laatste 15 km gingen in dalende lijn door een prachtig wijngebied, route des grande crus. En dan in zonnig weer een mooi stadje in rollen...het vakantiegevoel groeit met de minuut!

Tijd om te eten, anders mis ik het voetbal. Morgen een nieuwe dag. Met als eerste doel ergens uierzalf kopen. Het is dan immers maandag, dus zijn de winkels weer open. Moet vast lukken. Morgen ga ik weer meer klimmen, richting de beaujelais. Het lijkt de wijntocht wel.

En de bijgevoegde foto? De fransen hebben ook  geen vertrouwen meer in de euro. De franse franc staat er al op. Kunnen we vast wennen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten