zondag 1 juli 2012

Pieken en dalen deel 2

Alleerst bedankt voor alle tips, raad en adviezen. Toch kon ik het vanmorgen niet laten om op de fiets te stappen en een poging te wagen. Waarom toch, denkt u misschien. Nou....daar had ik toch wel een aantal argumenten voor:

1. Ik had het mijn vrouw toegezegd, sowieso beginnen om te kijken hoe het zou gaan. Dus ja....
2. Wat moet ik doen als ik niet ga fietsen? Ik heb niks bij me om de dag anders in te vullen, zelfs geen boek. En het is zondag, dus alles is dicht en stil. 'S middags zou ik de tour kunnen kijken, maar:
3. Het was een baggerhotel. Een kamer om depressief van te worden, een tv waarop amper wat te zien was en te veel herrie om te slapen. Daarnaast was het ontbijt ook niet best.
4. Wie weet zou het wel beter gaan met mijn been? Als je niet schiet raak je ook niks :-)
5. Het was nog droog, ondanks de voorspelde regen.

Maar om toch maar wat aanpassingen te doen heb ik de dag anders aangepakt. Allereerst ben ik een half uur later opgestaan. Half 9 ontbijten in plaats van 8 uur. Vervolgens ben ik heel rustig gaan fietsen. Ik mocht gelijk klimmen, van 301 naar 941 meter hoogte en vervolgens door naar 1003 meter (het hoogste punt van vandaag was verrassend genoeg geen col maar een côte, van 1036 meter hoog). Het klimt hier allemaal niet steil en ook nog gelijkmatig. Dus rustig fietsen was volgens mij best mogelijk. Het viel me dan ook niet tegen, maar ook niet echt mee. Het voelde wel beter dan dat ik gisteren eindigde. En omdat ik gisteren vooral de laatste 50 km erg veel last had van mijn been nam ik me voor om vandaag die laatste 50 km niet te fietsen en het ongeveer bij 80 km te houden. Een soort compromis tussen fietsen en rusten. Daar kon ik mee leven.

Staand fietsen lukt even niet, maar zittend gaat wel als ik mijn tempo er op aan pas. En dus klim ik nu als een slak de cols op. Het is maar goed dat ik vandaag bijna niemand tegen kwam want ik zou me schamen voor mijn langzaamheid. Het was zelfs opvallend stil vandaag. Natuurlijk omdat het zondag is, maar waarschijnlijk ook omdat het dikbewolkt en fris was. Temperaturen tussen de 10 en 15 graden. Dat is wennen. Klimmend kon ik mezelf nog net warm genoeg houden maar in de afdalingen en vlakkke stukken heb ik extra kleding aan moeten doen, zoals een dik ondershirt en handschoenen. Weer eens wat anders dan met ontbloot bovenlijf de Tourmalet opfietsen waar het op 2000 meter hoogte nog 25 graden was...

Er hing vandaag een voortdurende dreiging in de lucht. Het moest gaan regenen, maar wanneer? Het bleef lang goed gaan, hoewel er af en toe een paar spetters vielen. Toch had ik vanaf km 30 mijn regenjack al bij de hand.

Uiteindelijk barste het los. Harde regen met wat onweer erbij. Op dat moment moest ik nog 2 km klimmen en 7 km dalen. En ik kan je vertellen dat je in 9 km meer dan zeiknat kan worden. Ik was blij dat ik een hotelletje had gevonden en toch de gehoopte 82 km uit heb kunnen rijden. In een heerlijk rustig dorpje, met de lastige naam Ceilhes-et-Rocozels, lig ik nu op een lekker bed aan de stille achterkant van het gebouwtje met een prachtig uitzicht. Ook al regent het nog wel, het wordt langzaam lichter. Na een half uur onder de douche te hebben gestaan om op te warmen kijk ik nu lekker naar de tour en heb ik vanavond nog een ek-finale in het vooruitzicht. En bovenal, mijn lichaam krijgt de nodige rust. Het kan niet veel beter!

Een heerlijk hotelletje dus. Er is een douche met een hangende douchekop, een echt kussen op het bed, een klein tvtje met goed beeld en tegen alle verwachtingen in is er zelfs wifi. Zo kom ik de dag wel door.
De eigenaresse keek wat beteuterd toen ik doorweekt en druipend binnen kwam maar haar man verwelkomde me zeer vriendelijk en was benieuwd wat ik van de voetbalwedstrijd verwachtte. Hij is voor spanje, ik voor Italië.
Het restaurant van het hotel is vanavond helaas wel gesloten, maar ergens in dit dorp schijnt nog een pizzaria te zijn...dus het komt vast goed.

Morgen richting Lodeve en maar weer verder zien hoe het gaat. Desnoods weer een halve dag uitrusten en als het echt niet gaat zou ik dit geen slechte plek vinden voor een rustdag. Dan hebben jullie ook je zin :-)



2 opmerkingen:

  1. Roland jongeman, knap gedaan dan toch. Veel respect voor jou! De argumenten om wel of niet te fietsen...., lekker discutabel.
    Ik keek even op internet, op maar 58 kilometer van Lodeve ligt Agde aan de Mid.Zee. Een leuke oude Romeinse stad waar je veel hotelletjes hebt met zwembad, fietsenstalling en restaurant met heerlijke vis. Nou, wat wil je. Tegen je vrouw zeggen: schat, ik kom 2 dagen later thuis. VoilĂ .
    Ik snap ook wel dat je een mega-prestatie wilt neerzetten en eigenlijk gewoon wilt doorgaan.
    Jouw verhalen zijn enorm boeiend en fantastisch om te lezen. Grote dank daar voor!
    Wens je een leuke avond met de EK-finale. Hoop dat je ook echt lekker en veel kunt eten en wijn kunt drinken ergens.
    Je foto`s zagen er inderdaad koud uit. Au Revoir.

    Belg R.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel mooi, een halve(wat noem ik halve)fietdag en nu even uitrusten in een beter hotel dan het vorige.

    Fijne EK-avond!
    (ik ben voor Spanje)
    Groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen